22. Een week vol belevenissen

6 november 2017 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Afgelopen week dinsdag ging de wekker om 5 uur, na weer niet goed te hebben geslapen. Die avond ervoor was het weer raak. De buren en de vrienden vonden het nodig om weer voor ons raam te gaan praten. Wij konden er niet van slapen en we hadden alles al geprobeerd. We hebben al veel gesprekken gevoerd en we zijn al een aantal keren eerder naar ze toegegaan vanwege geluidsoverlast. Ik was er klaar mee en heb opnieuw de security gebeld. De security kwam en het was helaas direct duidelijk dat wij hadden gebeld. Later werd het gelukkig wel stil. Een tijdje later konden we hier ook wel weer met de buren om lachen.

We moesten er helaas toch echt uit. Na bijna anderhalf uur in het busje te hebben gezeten kwamen we in Grahamstown aan. Die dag gingen we een privé school voor meisjes bezoeken. Ik viel die dag van de ene verbazing in de andere. Ik ben nu natuurlijk aan de townshipscholen gewend. Dus daarom was dit al helemaal een wereld van verschil. Alles wat je maar kon bedenken was er op die school te vinden. Van een zwembad tot een tennisbaan, alles was er. We kregen een rondleiding en hebben een aantal lessen bijgewoond. De meisjes op die school waren heel leergierig en betrokken bij de les. Ze moeten natuurlijk ook wel, omdat er ouders zijn die bijbaantjes nemen om de school te kunnen bekostigen. Er waren ook veel meisjes die zelfs bij de school woonden. De meisjes die er woonden hadden het erg naar hun zin. Ik vond het persoonlijk best wel heftig om te horen dat sommige meisjes hun ouders maar een keer per twee maanden zien. Ook kwamen er volgensmij volgend jaar al meisjes van 6 jaar. Dit is nog super jong. Ik vind het dan best wel heftig dat die kinderen zo jong hun ouders bijna nooit zien. Wel was het een super goede school en was de kwaliteit van onderwijs heel hoog. Na een lange dag en nog een lekker ijsje onderweg te hebben gegeten waren we weer thuis. Dit was niet voor lang, omdat ik die avond naar een worshipavond ging.

Deze worshipavond was een bijeenkomst van meerdere kerken. Er werd gedanst, liederen gezongen en er was ook een preek. Het dansen vond ik wel bijzonder om te zien. Ook de liederen die er werden gezongen waren wel mooi. Helaas was de band niet altijd even zuiver en waren veel liederen voor mij onbekend. Over de preek was ik echter helemaal niet te spreken. Er was een man uit Amerika uitgenodigd. Ik kreeg tijdens deze preek echt het idee of zat ik bij een sekte. Je moest heel vaak dingen nazeggen. Ik kreeg er geen goed gevoel bij. Het ging ook over vanalles en nog wat en ik vond het eerlijkgezegd maar niks. Ook kwam er maar geen einde aan. Gelukkig moesten we eerder weg, omdat het Stendenbusje er was.

Woensdag hadden we op de campus een braai. Dit is dus een barbeque. Het was heerlijk weer en we hebben lekker gegeten. Woensdagavond hebben we de verjaardag van twee studiegenoten in Guido's gevierd. We hebben hier even een lekker drankje gedronken en hebben even gedanst. Het was wel even gezellig.

Het was afgelopen week heel lekker weer. Dit betekende dat het weer tijd was om naar het zwembad te gaan. Hier konden we lekker afkoelen. Alhoewel..... Plotseling was er allemaal lawaai. Berber en ik zagen ineens hordes kinderen bij het zwembad staan. Binnen een mum van tijd zat het zwembad vol met kinderen. Deze kinderen bleken ook nog eens op de school van Berber te zitten. Ook waren er veel juffen. Dit was natuurlijk best wel genânt haha. Na een hele lange tijd waren ze gelukkig weg en heb ik even een sprong in het zwembad gedaan.

Dit weekend ben ik in Port Alfred gebleven. Zaterdag hebben we de middag even bij The Penny Farthing gezeten en die avond hebben we een filmavond gehouden! Dit was super gezellig.

We zijn gisteren naar een markt geweest in Bathurst. We moesten ongeveer vijftien minuten rijden. Eenmaal bij de markt aangekomen, bleek het heel gezellig te zijn. Er hingen allemaal vlaggetjes en je kon er heerlijk rondlopen. Ik heb er wat kleine dingetjes gekocht. Er was ook een heel schattig jongetje die op de gitaar speelde. Hij probeerde zo natuurlijk wat geld te verdienen. Daarom heb ik hem ook maar even wat gegeven. Na een tijdje rondgelopen te hebben op de markt werden we plotseling door een meneer aangesproken. Deze meneer bleek van de lokale krant te zijn en wilde ons op de foto zetten voor in de krant. Wij moesten hier wel om lachen en vonden dit natuurlijk prima. Na afloop vroegen we hem waarom  hij ons eigenlijk op de foto zette. Hij antwoorde dat wij de mooiste mensen waren die op de markt rondliepen. Hier moesten we natuurlijk heel erg om lachen.

Toen we terug waren van de markt moesten we snel onze tas en spullen pakken, omdat we gingen surfen! Het was voor mij de tweede les. De eerste les ging bij mij niet heel super. Ik had toen mijn handen en voeten ook verkeerd staan. Ook peddelde ik toen niet goed. Met de handige tips van de surfleraar ging het surfen mij deze keer veel beter af. Ik kon vaak al staan en heb zelfs een klein stukje gesurft! Het ging super goed en het was geweldig. Na een snelle douche hebben we het weekend afgesloten met een heerlijke milkshake en een lekker hapje.

Helaas slaap ik de laatste tijd heel slecht. Dit komt niet door de buren, maar door onze grote vriend tussen het plafond en het dak. Er zit waarschijnlijk een muis, rat of vleesmuis die onze nachten nogal verstoord. Dit is erg vervelend, maar gelukkig gaat de crew van Stenden hopelijk vandaag het dak eraf halen of een deel van het dak om het dier te vangen. Dus hopelijk is het probleem dan opgelost en kan ik weer eens uitgerust opstaan.