18. Cape Town, Prince Albert en Port Elizabeth

7 oktober 2017 - Port Alfred, Zuid-Afrika

En toen was het zover! We reden het beroemde Kaapstad binnen! Het was bizar om te zien hoe sommige mensen er wonen. Er zijn allemaal huizen gemaakt van rommel en tegen elkaar aangebouwd. Wij kunnen ons niet voorstellen hoe het voor deze mensen moet zijn om daar te leven. Die dag besloten Dennis en ik naar de Tafelberg te gaan. Ik had persoonlijk niet zoveel zin om die hele grote berg te beklimmen. Daarom besloten we om met een soort kabelbaan ernaar toe te gaan. Na lang wachten waren we dan eindelijk aan de beurt. En daar stonden we dan! Ik wist niet wat ik zag. Het uitzicht vanaf de Tafelberg op Kaapstad, vond ik een van de mooiste uitzichten die ik ooit heb gezien. Ik hoef dit niet uit te leggen want de foto's zeggen genoeg.

De volgende ochtend zouden Dennis en ik om tien uur in de ochtend naar The Hillsong Church. We waren eigenlijk best wel moe dus besloten een dienst later te gaan. Om half twaalf begon de dienst. De liederen en preek waren geweldig. Dennis en ik waren zelfs zo enthousiast dat we besloten om de avond ook nog naar de Worship avond te gaan. Hier kwamen we Berber en Sander ook tegen. Berber slaapt bij mij op de kamer en Sander heeft met Dennis gevlogen. Het was wel leuk om hen even te zien. Ook de avond was het geweldig in de kerk. Die dag zijn we de middag nog naar het Waterfront geweest. Hier zijn allemaal winkels en zijn we even aan het winkelen geweest.

De dag erna hadden we een drukke planning. Eerst zijn we naar Boulders Beach gereden. Hier zijn allemaal pinguins. Het was echt leuk om de pinguins van zo dichtbij te zien. Vervolgens gingen we naar Kaap de Goede Hoop. We liepen net de auto uit en Dennis werd meteen aangevallen door een aap. Gelukkig gooide Dennis zijn appel weg en rende de aap daar achteraan. Ik heb sowieso al een beetje een angst voor apen gekregen. Laatst op de campus ben ik bijna gebeten door een aap die plotseling op mij afstormde. Dus bij mij zit de schrik er nog goed in. We moesten ook nog eens langs veel apen lopen dus dit vond ik niet zo prettig. Daar kwam nog eens bij dat we een slang zagen! Gelukkig wel een hele kleine. Dennis kon het vervolgens natuurlijk niet laten om mij steeds op mijn benen te kriebelen, zodat ik steeds schrok. Het was wel echt waanzinnig mooi op Kaap de Goede Hoop.

De dag erna zouden Dennis en ik de Lionshead beklimmen. Helaas waaide het heel erg en was dat niet echt een optie. Daarom zijn we die dag te winkelen geweest. Dit vond ik natuurlijk geen ramp.

Toen was het zover om te beginnen aan de terugreis. We hebben er ongeveer vier uren over gedaan om van Kaapstad naar Prince Albert te rijden. Het was wel wat eentonig, omdat we vaak rechtdoor moesten. Wel waren er prachtige bergen en landschappen te bewonderen. Eenmaal bij onze prachtige lodge aangekomen, werd ons verteld dat we wel even moesten reserveren voor het eten, omdat het overal heel druk kon worden. Daarom zijn we vrij snel de auto ingesprongen opzoek naar een restaurant. Eenmaal bij een aangekomen bleken we de eersten te zijn die hadden gereserveerd. Dit vonden we al vrij opmerkelijk. Die avond gingen we naar het restaurant. Waar wij een stampvol restaurant hadden verwacht, bleek het helemaal leeg te zijn. Later kwamen er nog wat gasten. De menukaart werd gepresenteerd op een groot bord. Dit was best grappig maar helaas lastig te lezen. Ook was de keuze nou niet echt reuze. Maar ach, we hadden wat besteld. Na een aantal keren bezoek te hebben gehad van een kat, kreeg Dennis ook nog eens goedkope Bacardi voorgeschoteld die hij niet had besteld. De bediende bleef in ieder geval eigenwijs en wilde niet toegeven dat dit inderdaad niet de echte lekkere Bacardi was. Dennis had het niet opgedronken en het stond gelukkig ook niet op de rekening. Om het nog iets erger te maken was het eten ook niet om blij van te worden. Van mijn anderhalve kippenpoot, aardappelpuree en hardgekookte groente zat ik lang niet vol. We waren echter wel van mening dat we geen ijsje bij dit restaurant gingen bestellen. We dachten we kopen wel even een ijsje bij de supermarkt. Helaas was die al heel vroeg gesloten. Dus dan maar aan de chips.

Na even wat boodschapjes in de ochtend te hebben gedaan, reden Dennis en ik de laatste uren naar Port Elizabeth. Het was ongeveer 4,5 uur rijden en eenmaal bij onze prachtige lodge aangekomen, waren we best moe. Daarom was een middagdutje wel even nodig. Die avond gingen we naar een restaurant met een buffet. Het bijzondere was wel dat dit restaurant in het Casino zat. Daarom zijn we later nog even in het Casino gebleven. Helaas hebben we niks gewonnen en zijn we geen miljonair geworden.

Op de laatste dag van de vakantie zijn we de ochtend nog even naar de Donkin Lighthouse geweest. We hadden een prachtig uitzicht over Port Elizabeth. Na een heerlijke pizza en een lekker ijsje te hebben gegeten zijn we nog even naar de Shark Rock Pier geweest. En daarna was het dan helaas toch echt tijd om weer naar het vliegveld in Port Elizabeth te gaan. Helaas moest ik weer afscheid nemen van mijn lieve Dennis. Gelukkig was dit niet heel dramatisch, want ik mis hem ontzettend, maar weet ook dat ik hem over nieteens twee maanden weer zie! Ik kan in ieder geval terugkijken op een geweldige reis!

1. Renzey:
    7 oktober 2017
    In het jaar 1970 ben ik op mijn reis met de boot naar Australie ook 1 dag in Kaapstad geweest en heb ook op de Tafelberg gestaan. Het was prachtig. Ik was toen 19 jaar.
  2. Bianca:
    7 oktober 2017
    Jammer noch hieltyd gjin miljonair yn use freongroep...
  3. Geertje:
    7 oktober 2017
    Annieke wat zie jij wat, het is geweldig.
  4. Jannie Sijtsma:
    8 oktober 2017
    Ieder verhaal van je is opnieuw een belevenis. Ik zou zo even met je mee willen. Fijn dat je zulke mooie tripjes naast je stage kunt doen Annieke. Nog heel veel plezier en succes!
    groetjes van ons allemaal!
  5. Annieke:
    9 oktober 2017
    Bedankt iedereen!
  6. Sjoerd en Hilma:
    11 oktober 2017
    Fijn dat Dennis even bij je kon zijn. Jullie hebben een schitterende reis samen gemaakt. Succes nog even met je stage.
  7. Pake en beppe hellinga:
    11 oktober 2017
    pake en beppe Hellinga vinden het prachtig dat jullie al dat moois ook hebben gezien, het is onvergetelijk zo'n prachtig land. Jammer dat Dennis weer naar huis is maar het fijne is als jij ook weer naar huis gaat jullie er over kunnen praten om dat jullie er ook samen van hebben genoten.
  8. Annieke:
    13 oktober 2017