21. Het eerste duikavontuur

30 oktober 2017 - Port Alfred, Zuid-Afrika

En weer is er een week voorbijgevlogen. Een week met wederom prachtig weer. Ik heb tijdens deze week weer lessen mogen geven en mijn onderzoek verloopt goed! Al mijn resultaten zijn verzameld en ik kan nu definitief aan het afronden van mijn onderzoek beginnen. De professor is nog steeds heel positief, dus hier ben ik heel blij mee.

Het vakantiegevoel is ook wel volop aanwezig. Regelmatig ben ik of aan het strand of bij het zwembad te vinden. Nog een maand en dan zal ik toch ook wel weer even aan het koude en drukke Nederland moeten wennen. Wel verheug ik mij er natuurlijk op om iedereen weer te zien!

Afgelopen weekend begon dan het duikavontuur. Met Berber en Marijke reed ik naar Port Elizabeth. Ik heb het weekend gereden en ook zal het rijden in Nederland, aan ineens weer de andere kant van de weg, waarschijnlijk weer even wennen zijn. Het links rijden is voor mij nu vanzelfsprekend geworden en ook het zitten aan de andere kant van de auto is voor mij normaal. Het was wel behoorlijk druk in Port Elizabeth, maar we zijn weer helemaal veilig terug in Port Alfred gekomen. We verbleven twee nachten in een hele mooie kamer met z'n drieën. Drie meiden in een stad vol met winkels betekent natuurlijk maar een ding! Shoppen!!!!! Vrijdag, de dag van aankomst hebben we een heel groot winkelcentrum bezocht. We hebben die avond heerlijk gegeten bij Beershack, een bekend en gezellig restaurant. We zaten na het eten nog even gezellig een drankje te drinken totdat er plotseling een jongen bij onze tafel kwam staan. Het was heel awkward, omdat hij zo apart deed. Wij moesten er eigenlijk heel erg om lachen. Later kwamen zijn twee vrienden ook nog eens bij ons zitten. Het maakte het er allemaal niet veel beter op. Ook deze jongens gedroegen zich een beetje stumperig. Na een tijdje zijn we dus maar 'gevlucht' haha.

De volgende ochtend moesten we vroeg uit bed, omdat onze eerste duikles die ochtend stond gepland. Na een kleine zoektocht waar het moest zijn, kwamen we op een groot terrein waar een school stond. Hier was ook een zwembad te vinden. Onze duikbegeleidster bleek een hele lieve en enthousiaste vrouw te zijn. Thuis moesten we aan de studie, omdat we ook onze duiktheorie moeten halen om uiteindelijk ons duikbrevet te bemachtigen. Na veel uitleg van de duikbegeleidster mochten we in het water. We moesten oefenen met ademen. Dit gaf voor mij in het begin wel even een benauwd gevoel. Na een tijdje wende dit gelukkig wel. Ook moesten we oefeningen doen, voor als er iets mis zou gaan. Dit was soms best eng, maar ook dit wende. Vervolgens zijn we nog naar duikwinkeltjes met onze begeleidster geweest en hebben we daar ook nog uitleg gekregen over de duikuitrusting. Verder zijn we die dag nogmaals naar het grote winkecentrum geweest, waar we alle drie dezelfde heerlijk ruikende parfum hebben gekocht. Die avond hebben we ook weer heerlijk gegeten.

De volgende ochtend ging de wekker. Er was nog even verwarring over hoelaat het nu eigenlijk was. Mijn wekker stond gewoon op de Afrikaanse tijd, maar Berber haar wekker was niet gegaan, omdat die op Nederlandse tijd stond. Bij jullie in Nederland was de klok een uur terug gegaan, maar dat is hier niet het geval. Er is dus nu een tijdsverschil van een uur. We reden weer naar het zwembad. Deze keer stonden er weer dezelfde en nieuwe oefeningen op het programma. Ik vond de engste oefening dat je je duikbril onder water af moest zetten. Je neus loopt vol met water en je kunt niks zien. Je hersenen zeggen op dat moment dat je verdrinkt. Dan moet je dus zelf nadenken en tegen jezelf zeggen dat je niet verdrinkt, maar gewoon kunt ademen. Je kunt namelijk nogsteeds gewoon ademen, omdat je wel gewoon je mondstuk in je mond hebt. Ik keek heel erg op tegen die oefening, maar het is goed gegaan en ik wist rustig te blijven. Over een paar weken ga ik echt in de oceaan duiken en zal ik de onderwaterwereld gaan ontdekken. Hier zijn dus ook haaien! Maar zoals ik heb geleerd zien haaien je als een buurman of buurvrouw en zullen ze je niet aanvallen. Die dag zijn we naar een grote markt geweest. Het was geweldig om allemaal mooie spulletjes te zien en te kopen natuurlijk haha. Ik kan dus weer spreken van een zeer geslaagde week!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Geertje:
    31 oktober 2017
    Annieke Pake zei die Annieke die durft wel wat, we volgen vol bewondering jou avondturen.