16. Vervolg Gardenroute, Tsitsikamma, Plettenberg Bay en Knysna

25 september 2017 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Na een heerlijke nacht geslapen te hebben en een uitgebreid ontbijt te hebben genuttigd, was het weer tijd om verder te reizen. De reis van Jeffreys Bay naar Tsitsikamma duurde ongeveer een uur. We sliepen voor drie nachten in het nabijgelegen Stormsriver. We waren zoals wel vaker, nogal vroeg bij onze lodge en konden er dus ook nog niet in. We besloten om door te rijden naar het prachtige Tsitsikamma National Park. Ik wist echt niet wat ik zag. De natuur was daar echt adembenemend mooi. Na een korte wandeling te hebben gemaakt, besloten we om voor het echte werk te gaan. Dennis en ik gingen een hike doen die ons naar een hele speciale waterval zou leiden. Dit hebben we geweten....... Wat begon als een mooi wandelpad veranderde al snel in een hindernis vol met grote stenen. We moesten dus ook echt van steen naar steen lopen en soms zelfs springen. Ook moesten we vaak omhoog en weer omlaag, dit was ook heel erg vermoeiend. Gelukkig kwamen we onderweg een ander stel uit Friesland tegen. Samen met hen hebben we de lange en zeker hele zware tocht gemaakt. Of het de waterval waard was.....achteraf was het natuurlijk wel mooi, maar op dat moment viel de waterval mij wat tegen. Toen onze auto in zicht was wist ik niet hoe snel ik drinken moest pakken en wilde zitten. De avond hebben we zoals elke avond heerlijk in een restaurant gegeten.

De dag erna vond ik een van de mooiste dagen tot nu toe. Er zijn helaas geen foto's van maar deze dag staat zeker in mijn geheugen als een hele mooie herinnering. Die dag zijn we weer naar hetzelfde park gegaan. We zagen in het water een walvis zwemmen! Achteraf bleken er zelfs meerderen te zijn. Er stond geen zware hike op de planning, maar een hele prachtige Kayak & Lilo Tour. Na een korte hike in de wetsuit te hebben gelopen met de peddel, mocht ik met Dennis in een kayak stappen. We waren met een groep van zeven en drie instructeurs en het was een hele belevenis. De Kayak Tour ging tussen de rotsen door. Na een tijdje gingen we over op de Lilo's. Dit zijn hele stevige luchtbedden. We gingen peddelen met onze handen, maar dit was soms best zwaar. Al helemaal wanneer de stroming sterker werd. Wel hebben we erg veel gelachen en was dit ook echt een hele belevenis. Ik ben ook nog van een vier en zes meter hoge rots in het water gesprongen. Kortom, een geweldige dag!

De laatste dag in Tsitsikamma was het niet zulk mooi weer helaas. Ook waren we wel een beetje moe van de afgelopen dagen en hebben er daarom een beetje een relax dagje van gemaakt.

De volgende ochtend mochten Dennis en ik weer van een heerlijk ontbijtje genieten. We konden erg lachen om de aardige man van de lodges die iedereen met Goodmorning goodmorning goodmorning begroette. Het was tijd om van Tsitsikamma door te reizen naar Plettenberg Bay. Ook hier konden we nog niet in onze kamer dus zijn we naar het Robberg Nature Reserve gegaan. Even een mooie wandeling op de prachtige rots maken dacht ik. Even ja..... die 9,2 km viel mij vies tegen. Ook dit was weer een hele beklimming. Het was wel echt weer een prachtig uitzicht.

De volgende ochtend was het tijd voor een Ocean Safari. Het werd nog wel even spannend of we wel op tijd ons ontbijt voorgeschoteld kregen. Dit duurde namelijk erg lang en we moesten wel op tijd zijn voor de Ocean Safari. Na lang wachten kregen we eindelijk onze versgebakken eieren met bacon voorgeschoteld. Later hebben we nog wel allemaal drinken en een hele hele hele lekkere chocoladereep gratis gekregen als excuus. We waren gelukkig nog ruim op tijd voor de prachtige Ocean Safari. Ik had verwacht dat we op een grote boot gingen, maar dit bleek een grote speedboot te zijn. Alleen maar leuk! We hebben walvissen, dolfijnen, zeehonden en zelfs een zeeolifant gespot. Het was echt heel bijzonder om deze dieren van zo dichtbij te zien. Ons guesthouse was echt gemaakt voor mensen die heel erg van paarden houden. Van paardenbeeldjes, -kussens, -schilderijen tot echte paarden in de tuin. Nou dit heb ik geweten haha. Ik zat met Dennis heerlijk te lunchen totdat de pony plotseling het huis naar binnenliep en vervolgens aan mijn lepel en mijn lege bakje begon te slikken. Dennis en ik konden hier ook wel heel erg om lachen.

De middag hebben Dennis en ik het Jukani Wildlife Sanctuary bezocht. Dit is een soort asiel voor katachtigen. Deze dieren kunnen niet meer in het wild leven, omdat ze vroeger bijvoorbeeld als huisdier werden gehouden. Deze dieren zijn dus gered en hebben nu een mooi plaatsje in de opvang. Ik heb ook eindelijk een jachtluipaard mogen zien dus ik kan zeggen dat ik naast de olifant, buffel, neushoorn en de leeuw nu ook het jachtluipaard in het rijtje kan zetten. The Big Five is completed! Wat natuurlijk wel weer typisch iets voor mij is, is dat ik alleen maar het zwarte jachtluipaard heb gezien. Achteraf bleken er dus ook nog twee anderen te zijn die ik niet heb gezien...... Dit was even zuur, maar achteraf kan ik er ook wel weer om lachen, omdat dit echt typisch iets voor mij is.

De volgende ochtend werden Dennis en ik helaas iets minder vrolijk wakker. De buren boven ons hadden blijkbaar nogal veel moeite om hun twee jongetjes in het gareel te kunnen houden. Er was veel gekrijs, geschreeuw, gejank en gestamp. Dit bevorderde de rust om ook nog maar een oog dicht te kunnen doen niet echt. Dus ook al konden we eindelijk eens ietsjes langer slapen, helaas zat dit er niet in. Het klonk zelfs alsof het plafond zo naar beneden kon vallen. Maar ondanks niet helemaal goed geslapen te hebben omdat het bed ook niet geweldig lag, was het dan toch echt DE GROTE DAG! Iets wat al heel lang bovenaan mijn bucketlist stond. Ik bedoel natuurlijk skydiven!!!!! Eerst zouden we de middag om twee uur, maar het weer zou dan niet zo goed zijn. Ook de volgende tijd om elf uur zou minder geschikt zijn. Dus uiteindelijk was het om tien uur in de ochtend dan tijd om naar het vliegveld te gaan. Ik vond het best wel spannend en wilde het liefste zo snel mogelijk het vliegtuig instappen. Wat ons dan natuurlijk weer overkomt is dat de radio het niet goed deed. Gelukkig was dit na een tijdje opgelost en kon het dan toch echt beginnen! Vanaf 12.000ft (ongeveer 3/4km) zouden Dennis en ik de sprong gaan maken. Dit was wel een duosprong, wat betekent dat je met een instructeur aan je vast het vliegtuig uitspringt. Alleen de vliegreis was al prachtig. Na ongeveer twintig minuten vliegen was het dan tijd om de duik te maken! Het was echt ge-wel-dig! Om even een idee te geven, Dennis ging met een snelheid van 205km/h naar beneden. Dit duurde 42 seconden. Ik denk dat dit bij mij vergelijkbaar is. Verder zijn we vandaag naar Knysna gereden en hebben we even lekker rustig aan gedaan. Er zijn weer veel nieuwe foto's toegevoegd!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pake en Beppe:
    25 september 2017
    wat hebben jullie weer veel beleefd. wordt straks vast in boekvorm uitgegeven
  2. Geertje:
    26 september 2017
    Annieke wat allemaal mooi, ik heb alle verhalen nog.
  3. Jannie Sijtsma:
    26 september 2017
    Wow Annieke, wat een prachtige omgeving. Voor mij moet er wel een God zijn die dit zo prachtig bedacht en geschapen heeft. Geniet ervan en groetjes aan Dennis
  4. Annieke:
    27 september 2017